18 Yaşından Önce Estetik Olur mu?

Estetik operasyonlarla ilgili basından en çok gelen soruların başında geliyor; ” 18 yaşından küçüklere estetik operasyon yapılabilir mi? Yapılırsa etik olur mu?” sorusu. Bu sorunun aslında direkt bir cevabı yok ama isterseniz ben kendi başımdan geçen ilginç vaka örneklerini de sizlere anlatarak bu soruya doğru cevabı bir nebze vermiş olayım.

Bir kere işin iki boyutu var. Birinci boyutu estetik operasyonun gereklilik arz etmesi, ikinci boyutu ise işin  psikolojik boyutu. Gereklilikten kastımı anlatmak için başımdan geçen bir olayı sizlere de aktarayım.

Çokça başımıza gelmeyen örneklerden bir tanesi “virjinal hipertrofik göğüsler”. Bu tip bir problemi olan hastaların özellikle ergenlik çağına girmeden evvel aşırı östrojen duyarlı olan meme dokuları hormonal düzeylerin yükselmesinden önce aşırı bir tepki vererek hastaların normal yaşıtlarından daha önce olgunlaşmaya başlayan iri ve giderek büyüyen göğüslere sahip olmasına sebep oluyor. Tabii bu genç kızlık döneminde hastayı akranlarından oldukça farklı kıldığı için hastanın yaşıtları ile olan ilişkilerinde problemlere ve utanma duygusu nedeniyle aşırı içine kapanık olmalarına neden olabiliyor. Bunun yanında erkenden çok irileşen göğüsler nedeniyle hastalarda boyun ve bel fıtıkları bile gelişebiliyor. Sürekli sırt ağrıları, meme altında pişikler ve mantar enfeksiyonları da işin tuzu biberi oluyor. Hastayı erkenden hayatından bezdiren bir sonuçla karşı karşıya bırakıyor. Ayrıca işin başka bir yönü ise bu tip kız çocuklarında puberteye girmeleri ile birlikte oldukça hızlanan ve durmak nedir bilmeyen büyümenin devam etmesi. İşte bu durumda olan bir hastam bundan uzunca bir süre evvel olmuştu. 15 yaşında birinci meme küçültme operasyonunu yaptığım hastamın 2,5 -3 sene içerisinde meme gelişimi rahatsızlık verici boyutlarda ilerlemesi nedeniyle yine aynı miktarda meme küçültme işlemi gerçekleştirmek zorunda kalmıştım. Daha sonrasında rutin kontrollerden çıkması nedeniyle takip edemediğim bir hasta olmasına rağmen tahminim hayatının ilerki yıllarında yine küçük bir işlem geçirebileceğiydi. Bu hastamıza erken dönemde ailesinin de rızasıyla meme küçültme işlemi gerçekleştirmeseydik hem daha zor bir teknik kullanarak ileride meme küçültme yapmak zorunda kalıp hastayı riske atacaktık, hem de hastada ileriki yıllarda gelişebilecek boyun ve bel fıtıkları sorunlarının oluşmasına zemin hazırlamış olacaktık. Bu nedenle bir operasyon ile küçültüp daha sonra büyümenin durmaması nedeniyle revize etmek Plastik Cerrahi etiği açısından doğru bir karardı.

Bir başka 18 yaş öncesi estetik operasyona gerek duyma nedenimiz ise daha evvel belirttiğim psikolojik nedenler. Buna örnek ise aslında Plastik Cerrahi’nin temel kitaplarında çok net olarak erken dönemde yapılması önerilen kepçe kulak düzeltme operasyonları. Kulak gelişimi %80 civarında 6 yaşlarında tamamlanmaktadır. Bundan sonra geriye gelişimin %20 si kalmaktadır. Bu nedenle okul öncesi yapılacak bir işlem hem kulak gelişimini bozmaz, hem de hastanın yaşıtlarının okula başladığında hastayla alay etmesi nedeniyle psikolojisinin bozulması engellenmiş olur. Bu tipte oldukça fazla hastamız olmakla birlikte kanımca kepçe kulak operasyonları okul öncesi dönemde aileler tarafından bizlerden yeterince talep edilmemektedir. Bu sayının daha fazla olması gerektiğini düşünüyorum.

Özellikle Amerika Birleşik Devletleri’nde yaygın olan ailelerin lise bitirme hediyesi olarak yaptırılan estetik operasyonlar, ki başında meme büyütme işlemleri geliyor, yabancı basında da bu konunun çokça sorgulanmasına neden olmakta. Bu nedenle 18 yaş öncesi operasyonlar etik midir değil midir tartışmasına girmezden evvel, bu tip durumların her zaman keyfe keder operasyonlar olmadığını da ortaya koymak açısından yukarıdaki örnekleri de vermek istedim. Tabii ki henüz  fiziksel ve psikolojik gelişimini tamamlamamış bireylerin estetik operasyon isteklerini her zaman yerine getirmek mümkün değil, etik açıdan da doğru değil. Ancak yukarıdaki örneklerdeki gibi bir durumlar söz konusu olduğunda da ailelerle ortak kararlar alarak gerekiyorsa bir takım yerinde müdahaleler yapmak da anormal karşılanmamalıdır.

Kimler Neler Demiş?

Bildir